Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Furia max 11 diagnose

• Logg inn for å legge til innlegg
5 innlegg i dette emnet

#1 Gasolina v2

Gasolina v2

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 6 Innlegg:

Skrevet 27 mai 2024 - 01:10

Hallo i luka!
Ønsker hjelp til å diagnostisere min furia, som oppfører seg mystisk.

Det hele startet med første kjøring for året. Startet med full tank fersk 98 okt. Og ny br9es plugg. Sykkelen starta skremmende lett, og svev fint. Ingen antydning til ugreiheter.

Etter etpar kilometer melder gubben, som kjører bak, over comm at det ryker mye fra min. Hvit-grå røyk. Merker fortsatt ikke noe ugreit med sykkelen, så kjører litt videre for å finne en kurant plass å stoppe. Vi kommer oss ikke veldig langt (300m) før sykkelen dør ut. Det opplevdes mest som om tenninga ble slått av. Ingen respons på noe.

Prøvde å få start på den igjen på stedet, men det var ikke antydning til å ville tenne. Jeg beit meg også merke i at det heller ikke kommer lys i hverken lykt eller speedometer når jeg kicker. Men om jeg slår av tenninga og trår på kicken, så blir det et blaff av liv i speedometeret og i lykta, men så fort tenninga skrus på er alt dødt.

Jeg fikk henta sykkelen hjem. Prøvde å kicke den litt etter jeg henta den, og da kom det lys i speedometeret igjen, men ingen start. Litt senere er alt elektrisk dødt igjen.
Det jeg vet er at den får bensin, og tror nok den får luft også. Men den har ingen gnist.
Så hva kan ha skjedd her? Er dette den perfekte stormen av flere feil som oppsto samtidig, eller kan det hele forklares som en feil? Setter stor pris på om noen kan gi meg noen pointere på hvor jeg skal begynne for å finne ut av dette. Jeg har bestilt noe smått som nytt stempel med ringer, pakninger, ny reed og litt sånt, og tenker å legge gassern i blødt en stund. Men jeg frykter at det er noe med elektronikken, og på det feltet er jeg helt ubrukelig.

Mh furia 2011
Orginal sylinder
Har greit komp
17,5 gasser
Eff annlegg av ukjent fabrikat (mulig mk)
98 dyse (om jeg husker rett)
Mulig borra cdi (power up)

#2 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 462 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2, 1976 Yamaha RD400C
Garage Garasje

Skrevet 28 mai 2024 - 11:26

Kom røyken fra eksospotta eller sykkelen da du kjørte?

Kom det fra eksospotta tyder det på lekkasje i topp eller bunnpakning på sylinder, hvor kjølevann lekker inn til veivhus eller sylinder. Forklarer ikke mye av el-trøbbelet da.

Kom det fra sykkelen er det jo tydelig noe elektrisk som har brent opp. Da ser du nok ganske raskt hvilken komponent som har røket.
CDI, coil, stator etc.

#3 Gasolina v2

Gasolina v2

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 6 Innlegg:

Skrevet 28 mai 2024 - 15:26

Hvor røyken kom fra er noe usikkert, da røyken ga seg litt før den stoppet. Selv så jeg ingen røyk, og merket ikke noe endring i sykkelen før den døde ut.
Men ja, som du sier, om det er pakninger som er gått så er det jo underlig at elektronikken skulle svikte samtidig. Hvor er det best å begynne å feilsøke i elektronikken?
Jeg har ikke åpnet noe enda, i påvente av at delene skal komme, men har sett raskt over ledninger og slikt, og kan ikke se noe tegn til at det har gått varmegang i det.

Kan jeg bytte ut power up cdi med noe mer universalt, skulle det vise seg å være denne som lager trøbbel?

Dette innlegget er endret av Gasolina v2: 28 mai 2024 - 15:29

#4 Gasolina v2

Gasolina v2

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 6 Innlegg:

Skrevet 31 mai 2024 - 23:55

Oppdatering

Åpnet opp i dag for å skifte stempel samt pakninger. Fryktet det værste når jeg skulle åpne, men til min store overraskelse var både stempel, sylinder og pakninger hele og fine. Stempelet hadde noe soting rett i underkant av ringene, men ingenting som skulle tilsi at det ikke skulle fungere. Kun en av pakingene i toppen bar preg av å være gammel, men den var ikke gåen.
Men bytta ut alt når jeg likevel hadde det åpent. Heller ingen vann antydning til vann i olje eller olje i vannet. Så foreløpig ser det ikke ut til at det var pakninger som var årsaken til røyken.
Skal bytte reed og innsug +pakninger der, samt rense forgasseren nøye før jeg går videre, men jeg frykter mer og mer at det er elektronikken som har tatt kvelden.

Det er forøvrig ingen synlige tegn på varmegang i coil, cdi eller pluggledning.
Kan det være noe av innmaten til det elektriske systemet? Tenningslåsen? Kan jeg prøve å tjuvkoble den for å bypasse tenningslåsen, om det eventuelt er denne som tuller?

#5 Gammelmx2

Gammelmx2

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 462 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:1988 Yamaha DT 50 mx2, 1976 Yamaha RD400C
Garage Garasje

Skrevet 09 juni 2024 - 21:20

Sjekk speedometeret for varmgang i pluggen til denne, sjekk om det lukter svidd av disse også. En kompis av meg hadde en rieju mrt 50 der pluggen til speedometeret hadde smeltet, trolig pga en kortslutning i speedometeret. Dette var nok til at motoren stoppet og ikke fikk start igjen. Speedometeret hindret rett og slett at spenning gikk til cdien.

Uavhengig om du finner noe skade på denne, så kan du prøve å starte motoren igjen etter du har plugget ut speedometeret.

Om du fortsatt ikke får gnist, bør du sjekke stator for varmgang. Denne kan ha røket pga en kortslutning i noe av det andre elektriske.

Cdi, coil trenger ikke å gi noen synlige tegn på feil, som regel bare ved måling med multimeter. Men det er vanskelig å gi konkrete svar på hvilke målinger som skal være der og ikke.

#6 Gasolina v2

Gasolina v2

MP-Ukjent

• Uerfaren bruker
  • 6 Innlegg:

Skrevet 10 juni 2024 - 15:46

Sjekk speedometeret for varmgang i pluggen til denne, sjekk om det lukter svidd av disse også. En kompis av meg hadde en rieju mrt 50 der pluggen til speedometeret hadde smeltet, trolig pga en kortslutning i speedometeret. Dette var nok til at motoren stoppet og ikke fikk start igjen. Speedometeret hindret rett og slett at spenning gikk til cdien.

Uavhengig om du finner noe skade på denne, så kan du prøve å starte motoren igjen etter du har plugget ut speedometeret.

Om du fortsatt ikke får gnist, bør du sjekke stator for varmgang. Denne kan ha røket pga en kortslutning i noe av det andre elektriske.

Cdi, coil trenger ikke å gi noen synlige tegn på feil, som regel bare ved måling med multimeter. Men det er vanskelig å gi konkrete svar på hvilke målinger som skal være der og ikke.

Takk for godt svar! Jeg skal prøve å få koblet ut speedometeret å se om det utgjør noen forskjell.
Men om det er stator, må jeg måle denne direkte på stator, eller kan disse målingene gjøres via ledningene fra stator?

Jeg lurte på en annen ting; denne powerup cdien, hva gjør den egentlig? Samboeren har samme sykkel, men på hans er denne helt fjernet. Kan det gjøres på min også?

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere