Poster en PM jeg fikk her.
Ser helst at dere som vil stille meg spørsmål om lakk gjør det i denne tråden.
Innboksen min blir så full...
Dessuten er det jo best at alle kan lese hva jeg svarer til hver enkelt så lærer vi noe alle sammen
AM6 skrev:
Hei affen, har et par spørsmål til deg.
Nå har jeg nylig kjøpt et motor deksel fra Mc-Deler til am6 motoren min.
Dekselet jeg kjøpte av mc-deler er i hardplast, og lakken på dekselet er ganske dårlig.
Så jeg har nylig kjøpt lakk, så nå lurer jeg på egentlig hva som må gjøres.
Regner med at jeg kan spraye rett på ettersom dette er en ny del? For det er ingen slittasje osv på dekselet.
Hva bør gjøres etter lakkering? Har hørt at jeg må ha på klaring for at lakken skal "sitte". For jeg har testet lakken på en metall skive, og jeg kunne skrape vekk lakken med neglene..
Bør jeg bruke klaring? Hva gjør den? Og hvor mye såkalt klaring bør jeg spraye på?
Er det noe annet du anbefaler at jeg gjør? Vil ha et bra resultat her.
Plastdekselet jeg snakker om er forresten blått, og jeg skal lakkere med blå lakk, bare at det er en helt annen blåfarge! Bør jeg da bruke grunning eller.no før jeg lakkerer blått?
På forhånd, takk for svar! Mvh AM6
Om delen er ny eller ikke har ikke noe å si.
Det er hvordan overflaten ser ut som er viktig.
Ofte er det faktisk enda viktigere å pusse ned dersom delen er helt ny, for da er overflaten altfor glatt til at lakken fester seg skikkelig.
Grunning må du bruke ja. Uansett.
Det har ingeting å si om lakken under har samme farge.
Grunningen har stoffer i seg som gjør at den "biter" seg bedre fast i underlaget, og lakken som du legger på etterpå fester seg mye bedre på grunningen.
Hva mener du med "klaring"??
Er det klarlakk du tenker på?
Klarlakkens oppgave er å gi en blankere overflate, og å beskytte fargelaget under.
Overflaten blir
mye blankere med et par strøk med klarlakk enn den hadde blitt med kun farge.
Og riper og slitasje vises ikke så godt på klarlakken.
Får man riper i fargen synes det med en gang.
Følg de rådene som jeg har gitt tidligere i tråden, så tenker jeg det blir knall
Ellers så anbefaler jeg at du, og evt. andre, leser hele denne tråden nøye, for jeg begynner å gjenta meg selv ganske mye nå...