Gå til innhold

Bilde
- - - - -

Hvordan justere squish?

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!

• Emne lukket Emne stengt!
3 innlegg i dette emnet

#1 big beast

big beast

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 556 Innlegg:
  • Kjøretøy:rieju RR

Skrevet 27 mai 2006 - 19:04

hallo

fant en veileder, tror ikke jeg har sett den før her

Det er jo sikkert mange som lurer på dette, og mange som skjærer hyper racing sylinderene sine fordi de ikke har begrep om hva squish i det hele tatt innebærer. Har selv undret på dette med alle bunnpakningene osv. da min første blodtrim skulle på, så håper denne tråden kan hjelpe. Selve guiden er basert på info fra SpeedOptions og bilder og bøker om motorteknikk.

Lets get silly :D

Hva er egentlig squish?
Squishen er ganske enkelt avstanden fra sylindertoppens ytre kant og ditt stempel når det er helt på topp. Topp posisjonen for stempel kalles ofte TopDeadCentre, ofte forkortes denne betegnelsen til TDC.

Avstanden mellom toppstykket og stempelet er naturligvis uhyre viktig!
For å få den rette kompresjonen og antenningstidspunkt. Det gjør veldig stor forskjell på f.eks Manston Racing osv.

Hvordan måle?

Nå må du finne frem følgende:
- Loddetin som er omtrent 1.2 mm tykt og blødt (så blødt som mulig , tynnere loddetin kan også brukes, men jeg liker 1.2mm selv.

- Skyvelære (helst digitalt, men analogt går fint det også )

Så skal vi måle:

1. Start med å skru ut tennpluggen, like greit å ta den ut av hetta framfor å la den henge og slenge.

2. Ta 2 loddeting og bøy dem så de får en vinkel på 90*, altså slik at de står rett ut til sidene.
Lengden på det bøyede stykket som står i 90* skal naturligvis være ca. halvdelen av sylinderens boring. Dvs. radien av sylinderboringen.

3. Stikk begge loddeting ned i sylinderen.
Man kan måle med kun 1, men resultatet og feilmarginen blir bedre med 2 stk.
De to loddetinnene kan nå senkes ned i sylinderen ovenfra og helst treffe nøyaktig på sylinderveggen på hver sin side.
Prøv å holde dem opp mot topstykket.

Jeg pleier å ha stempelet ca. midt i sylinderen når jeg gjør dette.

4. Nå kan du dreie svinghjulet ditt, men gjør det rolig, du vil nok merke litt motstand når det når toppen, avhengig av hvor bløte dine loddetin er.
Drei 3-4 komplette runder. Husk å holde loddetinnnene med den ene hånden mens du dreier, eller få en kompiss til å gjør det. Bedre resultat

5. Fjern nå forsiktig loddetinene fra tennplugghullet og opp i dagen.
Du vil nå se at selve loddetinnen er flatt som du ser på bildet

6. Hent frem skyvelære og mål for livet. Bruk skyvelære rolig når du måler og mål det stempelet tydelig har trykket loddetinnet flatt.

Begge dine loddetinn skal nå helst være like tykke

Avstanden mellom sylindertopp og stempel kalles ofte squish clearance.
På hyper racing sylindere vil det som oftest (alltid) ligge ved instrukser på hvor mye squish som er anbefalt og du vil få med en del pakninger for å finjustere. Smile Så bruk hodet og ta deg den tiden som trengs, resultatet er virkelig verdt det med f.eks Manston Racing

Vedlagte filer

• Vedlagt fil  kammer.png   33,38K   186 Antall nedlastinger

Nissan 200SX 13 94

#2 hotvedt

hotvedt

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 105 Innlegg:
  • Kjøretøy:Suzuki TS50X

Skrevet 27 mai 2006 - 19:52

Metoden kan være ubrukelig på noen sykkler, det spørs helt hvordan forbrenningskammeret ser ut.
Men si fks på en tsx med trimsylinder med orginal topp så er jo metoden kjempefin til å finne
ut hvor nærme stempelet går mot toppen.
-
Henning.
-
Uten tvil; det er moro med moped:
http://home.no/neifyttihelvete/files/mopp.mpg

(nei jeg gidder ikke aa skrive noe her)

#3 TL35182

TL35182

MP-Fritids

• Bruker
  • PipPipPipPip
  • 9 752 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 27 mai 2006 - 22:21

Vitsen med denne tråden var? Er jo en prioritert en om akkurat dette Her!

#4 big beast

big beast

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 556 Innlegg:
  • Kjøretøy:rieju RR

Skrevet 27 mai 2006 - 23:03

vis du leser første linje....kan slettes denna da
Nissan 200SX 13 94

Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere