Gå til innhold

Bilde

A4 1.8TQ Big Turbo

• Logg inn for å legge til innlegg
88 innlegg i dette emnet

#81 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 832 Innlegg:
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 30 mars 2021 - 13:35

Spennende. Må du da bruke kassa fra Passaten eller lar Q-kassa du har seg parre med VR5-motoren? Kjenner ikke til 5ér motoren men VR6 motoren har en heftig lyd. R5-motorer har jeg hatt flere av yes.gif

#82 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 766 Innlegg:
  • Kjøretøy:(Derbi Senda 05) (SMC Mistral 16) (DRD Pro 11)

Skrevet 31 mars 2021 - 00:43

Må ha adapterplata mellom girkasse og motoren fra passaten og muligens travers. Så er det bare å handle 01e og resterende drivverk.
  • Bromm liker dette

#83 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 766 Innlegg:

Skrevet 04 mai 2021 - 00:30

Skal se på bruksbil til ut i uka, så det blir forhåpentligvis kjappgang i prosjektet her når jeg slipper å betale 4000kr i bensin hver måned for å pendle. Skal ha bilen permanent på lokalet en stund, og jeg har konkludert med at jeg kjøper nye kanaler til den. Er litt jekkskader på den ene, og når det ikke er verre enn 12-1300kr pr kanal ny så er det mye bedre enn å sitte 6 timer å pusse de ned :p

#84 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 832 Innlegg:

Skrevet 05 mai 2021 - 17:38

Er litt jobb å skifte kanaler da. Og en annen ting er at om sveisefalsene/punktene ikke blir behandlet riktig så kommer rusten i sveisepunktene meget fort så mitt råd er helt klart at om du kan unngå å bytte kanaler så ikke bytt de om de ikke har store rusthull i falser. Har byttet mange kanaler og det er mye jobb å få det til skikkelig. Kun min erfaring, ikke ment for å være besserwisser tongue.gif

#85 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 766 Innlegg:

Skrevet 07 mai 2021 - 10:53

Selve sveisinga blir nok gjort av en kompis som er tynnplatearbeider, men jeg tipper da det er tilbakefall av rust som er det største problemet med å gjøre jobben? Har du gode tips og evt fallgruver å passe seg for?

Tenkte å behandle innsiden av kanalene med brunox, og så med ett lag fluidfilm eller crc sin maritime heavyduty ruststopper. (ala fluidfilm men enda bedre og den fåes bare fra USA). Utvendig blir det vel epoxyprimer og bodyskyts.

#86 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 832 Innlegg:

Skrevet 08 mai 2021 - 07:44

Stemmer, er rust i sveisepunktene som er et problem. Nå har jeg ikke byttet kanaler på Audi men om det er "galvaniserte" kanaler som på andre nyere VAG så må man slipe av galven ca 3-4mm utenfor alle sveisepunkter/platesider på nye og gamle deler for å kunne sveise og der det slipes og sveises må det brukes sveisegrunning på både gammel og ny del. Det går ikke å sveise skikkelig om det er rester av galven, tro meg på det for jag har prøvd lol2.gif så galven må slipes vekk uten at man sliper vekk for mye metall. Om det er som på andre VAG så er det også partier langs med nedre del av kanalen hvor det er tre lag plater og der er det viktig at man setter de nye sveisepunktene på riktige sted så mål nøye før du borer hull til sveisepunktet. Noen ganger, om gavlene (endene på kanalene) er bra så kan det være veldig tidsbesparende å la de originale gavlene stå igjen å kun bytte selve skinnet for på enkelte biler er største jobben å frigjøre gavlene, bearbeide og sveise disse. Øvre delen av kanalen er også sjeldent dårlig, det er gjerne nedre sveisesømmen som er rusten eller ødelagt så da pleier jeg å kutte langsmed en profil, lage en fals og sveise dette for da slipper man hele jobben med å fjerne punktsveising i døråpninger, B-stolpen etc da noen biler har et komplekst false/skjøtesystem som tar laaaang tid å bygge opp igjen. Trodde jeg hadde noen bilder fra den siste Golfen jeg bytta på men fant ikke noe dessverre. En god sveiser er nok bra å ha for det trengs litt erfaring for å få en skikkelig gjennombrenning av punktsveisen uten å brenne hull når man bruker sveisegrunning. Greia med sveisegrunning er at den ikke brennes på området rundt sveisepunktet og punket er da beskyttet slik at brennsoten fra sveisen ikke starter rusten dagen derpå du har sveiset. Viktig er det også at plateskjøtene er presset skikkelig sammen før sveis så bruk egnede sveisetenger eller små tvinger til å klemme sammen skjøtene/falsene. Når alt er sveiset ferdig så sliper du alle sveiser, avfetter, matter ned og grunner alt med epoxygrunning, et strøk med tettlakk, så bodyshuts før du lakker selve lakksystemet (2 sikts metalic eller tettlakken). På egnet sted, om det ikke finnes egne åpninger med plugger, borer du 9,5mm hull som du bruker til å sprøyte inn Fluidfilm elign og plugger med gummipropper. Dette gjøres etter at lakksystemet har herdet ut slik at tynnstoffet kan krype inn i alle skjøter og falser. Om et kanalbytte gjøres skikkelig så varer det veldig lenge. Hadde en Golf som jeg kjøpte med bla skadede kanaler etc etter en utforkjøring hvor begge kanalene ble byttet. Denne hadde vi i 10 år uten at det kom så mye som en rustflekk på den de 10 årene. Som du skjønner så er det litt jobb men har du lyst har du lov yes.gif

Kjenner ikke til det tynnstoffet du beskriver men selv bruker jeg for tiden mye Fluidfilm. Har også benyttet Volvo sin sveisegrunning men har også benyttet andre typer men hold deg unna billige produkter, de er gjerne veldig vanskelig å få en god gjennomsveis på uten å måtte bruke mye strøm = oppbrent grunning/sveisehull. Denne er også grei sies det men har ikke brukt den selv GYS Europax sveisegrunning 500ML (lakkspesialisten.no) Det som er viktig med alle sveisegrunninger er at det får herdet skikkelig før sveising. La gjerne herde over natten. En annen ting, men det vet nok sveiseren din, og det er å prøvesveise før dere begynner å sveise sammen på bilen. Finn riktig strømmengde etc i forhold til metallet og grunningen, det sparer deg for myyye frustrasjon over sveisehull, sveiser som ikke brenner seg fast og svære sveisekladder som må slipes i timesvis. Finn noen platebiter som dere tester på før dere begynner på kanalene. Så ja, å bytte kanaler er ikke gjort på en times tid og mange har byttet kanaler og fått et dårligere resultat enn hva man kunne fått ved kun å reparere et par bulker eller mindre rusthull wink.gif Dette er litt av min erfaring men ingen "how to" og det finnes sikkert andre som gjør det annerledes men så er jo jeg kun en hobbymekaniker closedeyes.gif  

#87 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 766 Innlegg:

Skrevet 08 mai 2021 - 08:58

Her er og bilder av kanal og den nye brukisen Nesten rustfri Mk4 1.9m4 med 193k på tellern for 7 laks :o Tenker å montere darkside development dysespisser, pumpe fra 110hk og pd150 turbo med andre supporting mods for +-200hk ;)53152632bf7b420e0e94014d8c5f4f43.jpg7abc224a6f3066d7014c6dd43dc00e44.jpg

Dette innlegget er endret av Matmag: 08 mai 2021 - 09:09

#88 Bromm

Bromm

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 832 Innlegg:

Skrevet 08 mai 2021 - 10:31

Sjå den ja, skikkelig beist tongue.gif  MK4 er en bra bil men kanalene er veldig utsatt for rust så har du mulighet så ta av de avlange proppene under kanalene og sprøyt inn med tynnstoff, helst etter at du har lakket utvendig, så varer de noen år til. Særlig utsatt for rust der som falsen er brettet (pga at folk bruker jekken feil) og rust der er noe dritt for der er det 3 lag plater og litt dritt å fikse. Ruster også ofte rundt disse gummiproppene men lim de i så fall fast igjen med tec7 eller noe og lakk overrolleyes.gif  1.9 motoren kan bli frisk i avsparket den med rette biter men pass på så du ikke får for stor partikkelmengde ved moddingen = umulig å få den igjennom PKK dry.gif

#89 Matmag

Matmag

MP-Bruker

• Bruker
  • Pip
  • 766 Innlegg:

Skrevet 08 mai 2021 - 16:55

Sjå den ja, skikkelig beist tongue.gif MK4 er en bra bil men kanalene er veldig utsatt for rust så har du mulighet så ta av de avlange proppene under kanalene og sprøyt inn med tynnstoff, helst etter at du har lakket utvendig, så varer de noen år til. Særlig utsatt for rust der som falsen er brettet (pga at folk bruker jekken feil) og rust der er noe dritt for der er det 3 lag plater og litt dritt å fikse. Ruster også ofte rundt disse gummiproppene men lim de i så fall fast igjen med tec7 eller noe og lakk overrolleyes.gif 1.9 motoren kan bli frisk i avsparket den med rette biter men pass på så du ikke får for stor partikkelmengde ved moddingen = umulig å få den igjennom PKK dry.gif

Svartrøyken skal stå!! Stikker såklart på EU før jeg begynner å tukle med den 😆😆
  • Bromm liker dette

0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere