Stengt: ''Bad Ass'' Granada'n nå med 2,9 24v Cosworth motor
#61 •
Skrevet 10 desember 2010 - 23:27
Endelig fått ut motoren og splittet automat kassa fra motoren, ble et rot da converteren nektet å følge med kassa men hang igjen på motoren
Oljesøl utover hele garasjen.
Har også fått rigget opp motoren i motor stativet og kikka litt under toppdekselet.
Automat kassa...
Det er jo tross alt en gammel motor som har godt sine 480.000 km...
#62 •
Skrevet 11 desember 2010 - 01:31
I drive fast.
Because tennis, soccer, basketball, golf etc, only requires one ball.
#63 •
Skrevet 11 desember 2010 - 14:47
Jepp.. skal nokk få presset ut en 100K kilometer tilHolder evig de gamle ford maskinene
Blir friskere med nye ventiltettninger og nye bleie på toppene
#64 •
Skrevet 11 desember 2010 - 22:17
- Spokestar liker dette
# Yamaha DT50MX2 Brukssykkel // Honda MT5 // Yamaha DT50 Sprinter // KTM 125 MX #
Tar på meg div portejobber! http://www.mopedport...iv-portejobber/
#65 •
Skrevet 13 desember 2010 - 23:08
Begynte dagen med og rydde garasjen litt ( selv om det kommer til og bli like gale)
Så begynte jeg med og fortsette demonteringen av toppene.
Pluggen på bunnpanna var IKKE villig til og sammarbeide så endte med at jeg borret et hull i skruen for og få tappet av oljen.
Den var SVART, og ikke bare den.
Tok av toppene og det så noen lunde bra ut i forholdt til den forrige motoren jeg skrudde på, men her var også preg av dårlige topp pakninger og ventil tetninger.
Så plukket jeg løs støt stengene, vippearms akslingene og selve vippearmene for og rengjøre dem for sot og olje.
Her er bilde av hvordan vippearms akslingene så ut og hvordan de ble etter mange timers hardt arbeid med tannkost, avfetting og radiator børste.
Så rent som nytt! nesten...
Pent hva?
Jeg fikk også skrudd av bunnpanna for inspeksjon.
Har var noe guffe, men er fult mulig og ''shaine'' litt på innsiden også.
Begynte så vidt og rengjøre blokka...
Lurer på og lakkere motoren helt svart og signal røde topp deksel og litt små detaljer i svart metallic.
Begge toppene og rene støt stenger.
Ja... Jeg har system i rotet
Blir ettervert hjemmekoselig når man tilbringer flere timer av dagen der.
Andre planer er og ta forstillingen på grønne Granadaen å rengjøre det + montere nye stab stag foringer, for så og montere det på ''Svartå''
Samme har jeg tenkt og gjøre med bakstillingen, her tar jeg i lag med framstillingen, hele diffen og alt og sandblåser det og lakkerer det i svart.
Diffen som står på den svarte er lekk. og de største foringene framme er helt ødelagte.
Mvh Jann
Dette innlegget er endret av Spokestar: 13 desember 2010 - 23:12
- cmb92 liker dette
#66 •
Skrevet 14 desember 2010 - 23:33
Kom rett hjem fra skolen og begynte der jeg slapp i går.
Begynte med og pakke ut ventil klemma som min far kjøpte på Biltema i dag, samt en stempelrings klemme.
Satte i gang med og prøve og klemme sammen en ventil men det viste seg og være vanskleigere en forventet da den gjengede delen av klemma bare bøyde seg i stadenfor og klemme i sammen fjøra.
Men til slutt fikk jeg løst problemet med og legge i mellom en pipe.
Så skar jeg opp en oljekanne (25l) og fylte den med avfettnings middel og vann, satt vel i ca 2 timer og rengjorde bare toppen.
Til slutt tok jeg toppen med ut og spylte den med høytrykk spyleren.
Tok den inn, blåste av den vann og tørket den, så sprayet jeg den inn med WD40 bare slik det blir en beskyttende hinne.
Her er litt bilder av dagens arbeid.
Før rengjøring.
Etter rengjøring
Ventilene og fjørene.
Trådde også til med slipepasta,
Før:
Etter 1 omgang med grov pasta:
Så var det og settepå nye ventiltettninger, pressa de nedpå med en passende pipe.
Så var det på igjen med de rengjorte fjørene.
En stykk ferdi rengjort topp med rene vippearmer og vippearms aksling og nye ventil tettninger.
Brukte en hel dag på bare denne toppen!
Jann
Dette innlegget er endret av Spokestar: 14 desember 2010 - 23:38
#67 •
Skrevet 15 desember 2010 - 00:16
Husk at ventil-tikking er obligatorisk på Ford V6
Fikk strupa min 2,3 til ca 0,8 på blanda kjøring. Hadde Solex gasser jeg da.
http://s30.postimg.o...z01/fzdeler.jpg <-- Div deler til FZ Selges. Pm for info
#68 •
Skrevet 15 desember 2010 - 00:28
Lite tips når det gjelder rengjøringa, legg toppen, innsuget (whatever du skal rense) i parafinbad i 10 minutter, og så står du å vasker med avfetting og en klut etterpå. Da blir det skinnende rent
I drive fast.
Because tennis, soccer, basketball, golf etc, only requires one ball.
#69 •
Skrevet 15 desember 2010 - 07:14
Lå en halv dag i et sterkt avfettings middel kaslt SuperSer bra ut!
Lite tips når det gjelder rengjøringa, legg toppen, innsuget (whatever du skal rense) i parafinbad i 10 minutter, og så står du å vasker med avfetting og en klut etterpå. Da blir det skinnende rent
Kan ikke regne med det skal bli helt 100 % !
#70 •
Skrevet 15 desember 2010 - 10:30
okeiLå en halv dag i et sterkt avfettings middel kaslt Super
Kan ikke regne med det skal bli helt 100 % !
For på jobb rensa jeg 2 innsug (forbanna drittjobb ), da sto jeg først å dro vekk den verste dritten med kniv, så la jeg deg i parafin, og så avfetting og vaske det rent
Mens en annen kompis på jobb bare sandblåste hele driten, han var så lei
I drive fast.
Because tennis, soccer, basketball, golf etc, only requires one ball.
#71 •
Skrevet 15 desember 2010 - 11:28
Vurderer og sandblåse toppene mine selv.. men hva varmelakk burde jeg bruke? tenkte på svart...okei
For på jobb rensa jeg 2 innsug (forbanna drittjobb ), da sto jeg først å dro vekk den verste dritten med kniv, så la jeg deg i parafin, og så avfetting og vaske det rent
Mens en annen kompis på jobb bare sandblåste hele driten, han var så lei
#72 •
Skrevet 15 desember 2010 - 12:28
Ikke biltema iaf. Jeg lakka potta på derbien min, da tok jeg feil boks og lakka med vanlig lakk. Den holdt faktisk mye bedre enn varmelakken gjorde på potta på Gileraen..Vurderer og sandblåse toppene mine selv.. men hva varmelakk burde jeg bruke? tenkte på svart...
I drive fast.
Because tennis, soccer, basketball, golf etc, only requires one ball.
#73 •
Skrevet 15 desember 2010 - 15:50
får høre med en kompis... akk lakka sin v8 502Ikke biltema iaf. Jeg lakka potta på derbien min, da tok jeg feil boks og lakka med vanlig lakk. Den holdt faktisk mye bedre enn varmelakken gjorde på potta på Gileraen..
Update
Vurderer nå Turbo
Dette innlegget er endret av Spokestar: 15 desember 2010 - 15:49
#74 •
Skrevet 16 desember 2010 - 11:37
brukte varmelakken til 'tema på potta på Limiteden, 5 eller 6 lag, ikke noen problemer der jeg...Ikke biltema iaf. Jeg lakka potta på derbien min, da tok jeg feil boks og lakka med vanlig lakk. Den holdt faktisk mye bedre enn varmelakken gjorde på potta på Gileraen..
Turbo? AWESOME
'10 VW Golf 2.0TDI 4Motion - '95 Kawasaki ZZR600 - '77 Audi 82LS
X: '93 Toyota 4Runner 3.0TD '93 Subaru Legacy - '92 Subaru Legacy - '98 Volvo V70 - '00 Audi A3 1.8TQ - '91 Audi 80 1.8 - '76 Volvo 240 DL1.9 - '86 Yamaha XT350 - '07 Derbi DRD Devil 50R - '05 Derbi DRD Limited Edition #497
"What is your major malfunction, numbnuts? Didn't Mommy and Daddy show you enough attention when you were a child?"
#75 •
Skrevet 16 desember 2010 - 13:39
Okbrukte varmelakken til 'tema på potta på Limiteden, 5 eller 6 lag, ikke noen problemer der jeg...
Turbo? AWESOME
VURDERER husk må sjå litt ann på 2.9 oljepumpe osv
#76 •
Skrevet 16 desember 2010 - 14:50
Samme prosedyre.
Fikk også satt på ene toppen i går kveld.
Så litt på kjølevanns kanalene mine... topp pakningen hadde bare kjølevanns hull på ene sylinderen men ikke de 2 andre... lurer på hvorfor de har laget pakningen slik når man kunne ha fått ut mye bedre kjøling med og skjære ut hull til de 2 andre sylinderne også...
Dette gjelder andre siden også.
Bilde av pakningen; legg merke til at det er bare hull til kjølevannet på enesylinderen, slik var det også på den gamle pakningen.
litt bilder.
Topp nr2 med nypolerte ventilseter.
2 ferdige topper klar til og monteres.
#77 •
Skrevet 17 desember 2010 - 18:19
Satte på andre toppen og rengjorde pakningflaten, la på litt pakningmasse og la på pakningen.
Rengjorde innsugsmanifolden også, merkbart bra!
nå står det igjen og rengjøre toppdekslene, bunnpanna og hapå ny pakning der, montere forgasseren og hive den i bilen
Klar for en vask
Brukte stål børste på en drill.
Effektivt.
Ganske fornøyd, må jeg påstå!
Vurderer og lakke blokka svart... tips til type lakk?
Mvh Jann
#78 •
Skrevet 18 desember 2010 - 00:45
89 mod DT med ombygd motor så am6 sylinder passer,innsug sveisa ned i blokka
Tempo Panter, porta 80cc athena,matchporta blokk, 28mm keihin forgasser, hjemmelagd innsug, metrakit pro race potte, forsterka clutch, 13/42 dreving, powerfilter til bil, motoplat rotax innertotor tenning
#79 •
Skrevet 18 desember 2010 - 23:44
tror jeg skal prøve på biltema lakken jeg, får gi den et forsøk.2K vannbasert lakk??
Kan komme med en liten oppdatering.
Kjøpt inn signal rød lakk og grunning til toppdekslene.
Kjøpte også en boks som jeg trodde var svart varmelakk, men som viste seg og være et beskyttelses stoff for motorom
Menmen, da har jeg det også, lettere og rengjøre osv.
Blir vel en liten tur på biltema igjen, skal handle inn litt eksos deler og div endestusser.
Mvh Jann
#80 •
Skrevet 28 desember 2010 - 21:18
Pluggen til bunnpanna satt så godt at jeg hadde nødt til og sveise på et langt rør for og få kraft nokk til og løsne pluggen.
årsaken var gummipakninga som hadde smeltes seg fast i gjengene på panna og pluggen.
Så rengjorde jeg med whitesprit og begynte og slipe toppdekslene.
la på flere lag med grunning og fikk lakket de i signal rød (de ser oransj ut på bildene).
Så skrapte jeg av restene av den gamle pakningen til bunnpanna under blokka og rengjorde og avfettet etterpå med whitesprit.
Bunnpannen ble skikkelig rengjort, anleggsflaten til pakningen gikk jeg over med stålbørste på drillen,
så fikk bunnpanna seg et lag med grunning og så penslet jeg på svart metallic lakk på boks, vart egentlig helt greit så jeg er fornøyd
Her er litt bilder av dagens innsats
Pluggen til bunnpanna
Resultat bilde kommer
- cmb92 liker dette
0 bruker(e) leser dette emnet
0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere