Gå til innhold


Bilde
- - - - -

SMC Mistral


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
4 innlegg i dette emnet

#1 Olert

Olert

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 3 Innlegg:
  • Registrert: 20-juli 21

Skrevet 20 juli 2021 - 10:27

Hei.

Datteren min har fått seg en en Mistral 50cc. Nå har det dukket opp en utfordring, den mister drivkraft etter en liten stund, den dør helt ut. Setter man den i nøytral så funker gass normalt, men reper når man setter den i gir, og den har ikke kraft.
Så det jeg lurer på: er det vsriatorreim- og eller variator eller det det clutch som er problemet?

Har nødvendigvis ikke lyst til å bestille alt dette før jeg får undersøkt litt nærmere hva det er for det koster jo litt med alle disse delene.

Erfaringer om dette kjøretøyet og problemet mottas med takk :)

#2 Aeon03

Aeon03

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 162 Innlegg:
  • Registrert: 19-mars 20

Skrevet 20 juli 2021 - 10:36

Du sier den dør ut. Er det slik at motoren mister turtall?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

#3 Olert

Olert

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 3 Innlegg:
  • Registrert: 20-juli 21

Skrevet 20 juli 2021 - 10:57

Hei. Nå har jeg akkurat testet en tur. Med oppstarte i fri og satt den i gir, så var det ikke pådrag. Setter den da i fri og får gasset vanlig. Hører også at kaklingen blir borte i motor da den er i fri.
Så setter jeg den i gir og den fungerer optimalt ett par turer her. Så nå gikk det bra. Men i går merket jeg etter en litt lengre tur at den mistet pådrag helt, drar seg knapt fremover, og hører da også en litt kakling i motor (variator mest trolig). Da reper det da jeg prøver og sette den i gir igjen også. Vanligvis reper det ikke når jeg setter den i gir hverken forover eller i revers.

#4 Aeon03

Aeon03

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 162 Innlegg:
  • Registrert: 19-mars 20

Skrevet 20 juli 2021 - 11:30

At den plutselig drar dårlig i tillegg til ulyder i variator så kan det også være noe med motoren. På min Aeon cobra (samme motor) så var spenningsregulatoren for liten og dermed fikk ikke ladet batteriet opp ordentlig. Byttet batteri og regulator til en laget for Yamaha Aerox 2t den gikk som et skudd. Det det også kan være er coilen. Når en coil blir varm og den er dårlig så induserer den ikke en god nok gnist og forbrenningen i motoren er ikke optimal og den går dermed dårligere.

På min Aeon så ble primærvariatoren dårlig. Den skiva som vektene ligger skal skli på ei hylse på veiva. Men på min så var det slik at den sklei dårlig og klarte ikke å "gire" ordentlig. På den samme skiva så er det ei plate på baksiden som vektene presser i mot og hindre dem i å falle ut. Og for at de to (skiva og plata) ikke skal slå borti hverandre (stål mot aluminium) og gnage bort materialer så er det plastforinger som demper,. De var da borte eller delvis intakt på min og lagde så ulyd. Vektene var dog også veldig slitt (ikke rund lenger).

Du må nesten åpne å se tilstanden på variatoren for å finne ut hva som er galt. Bare spør i vei hvis du lurer på noe mer

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

#5 Olert

Olert

    MP-Ukjent

  • Uerfaren bruker
  • 3 Innlegg:
  • Registrert: 20-juli 21

Skrevet 20 juli 2021 - 20:36

Ja, jeg skal få tatt opp og sett på variatoren.
Men iom det er tidvis problem, så er vel sannsynligheten liten for at det er clutch?

Tenkte først om reima var såpass slitt og den ikke ble klippet godt nok på variatoren, men slo det fra meg da den var sånn også når den var kald plutselig.

Jeg skal få sjekket coil, og event bytte den. Men har gått 10.000 nå, så det har i så fall blitt et akutt problem.

Sjekker variator og kilene i morgen, først og fremst.
Takk for svar 😊
  • Aeon03 liker dette



Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




0 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 0 gjester, 0 anonyme brukere