Gå til innhold


Bilde
* * * * * 1 Stemmer

Hvor raskt vil den gå? Gilera smt 50 trim


Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!



  • Logg inn for å legge til innlegg
23 innlegg i dette emnet

#1 Roaster HD

Roaster HD

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 23 Innlegg:
  • Registrert: 05-oktober 16
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Gilera smt 50 2014
Garage Garasje

Skrevet 01 november 2016 - 15:55

Hei, har en gilera smt 50 2014 model original i garasjen og skal skifte ut: effektpotte, drev, coil og dyse opp selvfølgelig.

Spørsmålene mine er: hvor mye må jeg dyse opp? Hvor raskt vil den gå? Og hvilke drev bør jeg kjøpe? Aks eller toppfarts drev?

#2 henhy

henhy

    MP-Fritids

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 238 Innlegg:
  • Registrert: 12-november 14
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Plastmekaniker
  • Kjøretøy:Kawasaki ninja zx6r 2006, Hyper Derbi 2004,

Skrevet 01 november 2016 - 17:21

Vel maks ca 90 med toppfartsdrev
60 med org drev, alle kombinasjoner mellom org til toppfart 60-90.
13-53 funker fint som en blanding av toppfart og aks.
Ca 80+ i toppfart.
Dyse ca 90 når du drar vekk messingplata på filtersiden av forgasseren.
  • 4life liker dette

Prosjekt: http://www.mopedport...ys-hyper-derbi/ Braaaaaaap!

Eieren av Hyper Xtreme 90cc derbi, "Katie" KTM 690 SM, og en bruksbil ford focus.


#3 Roaster HD

Roaster HD

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 23 Innlegg:
  • Registrert: 05-oktober 16
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Gilera smt 50 2014
Garage Garasje

Skrevet 31 mars 2017 - 15:46

Vel maks ca 90 med toppfartsdrev
60 med org drev, alle kombinasjoner mellom org til toppfart 60-90.
13-53 funker fint som en blanding av toppfart og aks.
Ca 80+ i toppfart.
Dyse ca 90 når du drar vekk messingplata på filtersiden av forgasseren.

 

Haha, gjekk tilbake til dette innlegget idag for å se hva jeg skreiv tidligere. Ser ut til at underbevisstheten min har gjort akkurat det du skrev xD Eneste jeg ikke har gjort ennå er å skifte drev men det gjør jeg faktisk i morgen. Får 83 på flata med 11-53 men når jeg skifter til 13-53 imorgen (akkurat som du sa) så satser jeg på 90. Nesten litt utrolig. Den eneste forskjellen er at jeg har 92 dyse men den får for mye bensin når jeg gir bånngass så der hadde du også jammen rett



#4 henhy

henhy

    MP-Fritids

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 238 Innlegg:
  • Registrert: 12-november 14
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Plastmekaniker
  • Kjøretøy:Kawasaki ninja zx6r 2006, Hyper Derbi 2004,

Skrevet 31 mars 2017 - 17:43

 
Haha, gjekk tilbake til dette innlegget idag for å se hva jeg skreiv tidligere. Ser ut til at underbevisstheten min har gjort akkurat det du skrev xD Eneste jeg ikke har gjort ennå er å skifte drev men det gjør jeg faktisk i morgen. Får 83 på flata med 11-53 men når jeg skifter til 13-53 imorgen (akkurat som du sa) så satser jeg på 90. Nesten litt utrolig. Den eneste forskjellen er at jeg har 92 dyse men den får for mye bensin når jeg gir bånngass så der hadde du også jammen rett

Du får 83 på speedo for øyeblikket, ca 70 faktisk på GPS bare så du vet det ;)

Prosjekt: http://www.mopedport...ys-hyper-derbi/ Braaaaaaap!

Eieren av Hyper Xtreme 90cc derbi, "Katie" KTM 690 SM, og en bruksbil ford focus.


#5 Roaster HD

Roaster HD

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 23 Innlegg:
  • Registrert: 05-oktober 16
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Gilera smt 50 2014
Garage Garasje

Skrevet 31 mars 2017 - 20:22

Du får 83 på speedo for øyeblikket, ca 70 faktisk på GPS bare så du vet det ;)

Hmm, ok litt rart for faren min kjørte bak meg i 80 og da dro jeg fra han xD jeg er ikke akkurat noe ekspert heller så kan godt være noe feil



#6 henhy

henhy

    MP-Fritids

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 238 Innlegg:
  • Registrert: 12-november 14
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Plastmekaniker
  • Kjøretøy:Kawasaki ninja zx6r 2006, Hyper Derbi 2004,

Skrevet 31 mars 2017 - 20:55

Hmm, ok litt rart for faren min kjørte bak meg i 80 og da dro jeg fra han xD jeg er ikke akkurat noe ekspert heller så kan godt være noe feil

Vel da kan du kalle meg mektig imponert hvis du klarer å bevise det med GPS-bilde. For med 11-53 er det praktisk talt umulig.
Kan jeg spørre om dette var på en rett slette, for det er der det gjelder ;)
På hvilket turtall kjørte du for å nå 80?

Prosjekt: http://www.mopedport...ys-hyper-derbi/ Braaaaaaap!

Eieren av Hyper Xtreme 90cc derbi, "Katie" KTM 690 SM, og en bruksbil ford focus.


#7 Sqtr

Sqtr

    MP-Senior

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 5 499 Innlegg:
  • Registrert: 06-juni 07
  • Kjønn:Gutt

Skrevet 31 mars 2017 - 20:57

Hmm, ok litt rart for faren min kjørte bak meg i 80 og da dro jeg fra han xD jeg er ikke akkurat noe ekspert heller så kan godt være noe feil


Speedometer i bil er oftest 10% feil. Di viser altså 10% for mye.

#8 henhy

henhy

    MP-Fritids

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 238 Innlegg:
  • Registrert: 12-november 14
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Plastmekaniker
  • Kjøretøy:Kawasaki ninja zx6r 2006, Hyper Derbi 2004,

Skrevet 31 mars 2017 - 21:01

Speedometer i bil er oftest 10% feil. Di viser altså 10% for mye.

I teorien skal det være mulig på 12 000 omdreininger, men da uten luftmotstand. Han må ha et toppdrag/70 hyper effektanlegg og en nedoverbakke for å oppnå 80+ med 11-53 og nærmest sprenge org-sylla.

Prosjekt: http://www.mopedport...ys-hyper-derbi/ Braaaaaaap!

Eieren av Hyper Xtreme 90cc derbi, "Katie" KTM 690 SM, og en bruksbil ford focus.


#9 Roaster HD

Roaster HD

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 23 Innlegg:
  • Registrert: 05-oktober 16
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Gilera smt 50 2014
Garage Garasje

Skrevet 31 mars 2017 - 22:27

I teorien skal det være mulig på 12 000 omdreininger, men da uten luftmotstand. Han må ha et toppdrag/70 hyper effektanlegg og en nedoverbakke for å oppnå 80+ med 11-53 og nærmest sprenge org-sylla.

Kan prøve og skaffe gps bilde i morra før jeg bytter drev. Men et lite problem og dette er ikke bullshit! Igår lå jeg rundt 82-83 på sletta, men idag på vei til skolen så klarte den bare 79-80 vet at dette er en liten forskjell men turtallet går helt amok av og til. Det går rett opp og rett ned igjen. Jeg skifta til denne coilen https://speedoptions...ce-trimcoil-cdi som ikke hadde turtallsperr på 10 000 i motsetning til orginal coilen. Kan være derfor turtallet er helt på trynet av og til xD Men ja skal prøve å sende gps bilde så får vi se om mopeden viser rett :D

 

edit: tror du jeg trenger en åtter i tennplugg eller holder en 9-er. BTW har yasuni cross annlegg som jeg tror er ment for toppdrag.


Dette innlegget er endret av Roaster HD: 31 mars 2017 - 22:34


#10 henhy

henhy

    MP-Fritids

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 238 Innlegg:
  • Registrert: 12-november 14
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Plastmekaniker
  • Kjøretøy:Kawasaki ninja zx6r 2006, Hyper Derbi 2004,

Skrevet 31 mars 2017 - 23:12

Heller 9 enn 8 med effektanlegg.
Vind og luftmotstand skiller de få kilometerne

Prosjekt: http://www.mopedport...ys-hyper-derbi/ Braaaaaaap!

Eieren av Hyper Xtreme 90cc derbi, "Katie" KTM 690 SM, og en bruksbil ford focus.


#11 Vegard1905

Vegard1905

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 680 Innlegg:
  • Registrert: 17-april 16
  • Kjønn:Hemmelig
  • Bosted:Rogaland, Eigersund
  • Kjøretøy:2013 Caddy

Skrevet 31 mars 2017 - 23:43

Bullshit at du får den så høy med den drevningen.



#12 Roaster HD

Roaster HD

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 23 Innlegg:
  • Registrert: 05-oktober 16
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Gilera smt 50 2014
Garage Garasje

Skrevet 01 april 2017 - 00:11

Bullshit at du får den så høy med den drevningen.

Får se i morra hva faktisk fart er på gps-en



#13 Roaster HD

Roaster HD

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 23 Innlegg:
  • Registrert: 05-oktober 16
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Gilera smt 50 2014
Garage Garasje

Skrevet 01 april 2017 - 14:20

Heller 9 enn 8 med effektanlegg.
Vind og luftmotstand skiller de få kilometerne

http://imgur.com/gallery/vctDj Du hadde visst rett... kjørte bare på slette og toppa 82 på speedoen som er 76 på gps, men rekorden er 88 på speedoen mens jeg kjørte forbi en kompis i nedover bakke og viss 82=76 så må 88være rundt ca.80 eller hva tror du?



#14 henhy

henhy

    MP-Fritids

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 238 Innlegg:
  • Registrert: 12-november 14
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Plastmekaniker
  • Kjøretøy:Kawasaki ninja zx6r 2006, Hyper Derbi 2004,

Skrevet 01 april 2017 - 15:04

Imponert nok over at du faktisk fikk såpass mye. Men ja, speedo viser en del feil. Ca. 80 ja.

Prosjekt: http://www.mopedport...ys-hyper-derbi/ Braaaaaaap!

Eieren av Hyper Xtreme 90cc derbi, "Katie" KTM 690 SM, og en bruksbil ford focus.


#15 Roaster HD

Roaster HD

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 23 Innlegg:
  • Registrert: 05-oktober 16
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Gilera smt 50 2014
Garage Garasje

Skrevet 17 juni 2017 - 22:25

Imponert nok over at du faktisk fikk såpass mye. Men ja, speedo viser en del feil. Ca. 80 ja.

Hei igjen henhy! Du jeg har tenkt å kjøpe meg t6 asso og trenger litt tips fra deg siden du har vært til stor hjelp tidligere! xD Opsettet mitt akkurat nå er som tidligere:

 

metrakit pro race trimcoil

Yasunicross effektanlegg (uplombert)

13-53 dreving og 92 dyse og bruker br9es som tennplugg. Ellers er alt annet originalt.

 

Det jeg lurer på er hvor my må jeg dyse opp? skal jeg dreve tyngre eller beholde drevinga? skal jeg gå fra en 9-er tennplugg til 10-er? og kommer veiven til å holde?

Og om du har noen tips til sylinderbytte?

 

setter stor pris på svar :D



#16 henhy

henhy

    MP-Fritids

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 238 Innlegg:
  • Registrert: 12-november 14
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Plastmekaniker
  • Kjøretøy:Kawasaki ninja zx6r 2006, Hyper Derbi 2004,

Skrevet 18 juni 2017 - 00:10

Hei igjen henhy! Du jeg har tenkt å kjøpe meg t6 asso og trenger litt tips fra deg siden du har vært til stor hjelp tidligere! xD Opsettet mitt akkurat nå er som tidligere:
 
metrakit pro race trimcoil
Yasunicross effektanlegg (uplombert)
13-53 dreving og 92 dyse og bruker br9es som tennplugg. Ellers er alt annet originalt.
 
Det jeg lurer på er hvor my må jeg dyse opp? skal jeg dreve tyngre eller beholde drevinga? skal jeg gå fra en 9-er tennplugg til 10-er? og kommer veiven til å holde?
Og om du har noen tips til sylinderbytte?
 
setter stor pris på svar :D

Oppdysing er individuelt, men normalt med noen hakk opp, begynn på ca 105 og gå nedover noen hakk til den går normalt, er nok normalt å ende litt høyere enn hva du har nå.
Kan være du blir nødt til å endre nåleinstillingen til litt mer bensin (klipset på nåla et hakk eller to ned).
9er plugg holder til t6 asso, hvis du fortsatt kjører med oljepumpe ville jeg derimot tatt litt ekstra olje i bensinen.
Drevinga må du bestemme, du vil nok ikke få noe særlig mer toppfart av en ny sylinder (med lik dreving som du har nå), men mye mer krefter enn du har nå. Derfor kan du dreve litt tyngre (14-53 eller 14-50 feks) så vil du bedre kunne utnytte kreftene.
Veiva kan jeg ikke svare deg på, noen har uflaks andre har flaks. T6 asso er ikke av verstingene og veiva bør holde en god stund, men "hvor langt er et tau?", jeg kan ikke garantere at veiva di vil holde ut mer krefter.
Tips til sylinderbytte: ta deg god tid, stapp papir ned i veivhuset så du ikke kan miste noe ned der. Kjøp et nytt nålelager til stempelet og bytt det sammen med sylinderbytte. Klipsene som holder stempelet fast er pain å få på plass, jeg bruker et tynt flatt skrujern for å dytte dem forsiktig inn etter å ha plassert dem så godt jeg kan inn i sporet. Stempelringene må presses sammen med hendene for å kunne tre sylinderen over stempelet.
Skru til med moment i kryss (skru topplokket til forsiktig inntil med alle mutterne og deretter skru i et kryss gradvis sammen til oppgitt moment).
  • Sjokoladepålegg liker dette

Prosjekt: http://www.mopedport...ys-hyper-derbi/ Braaaaaaap!

Eieren av Hyper Xtreme 90cc derbi, "Katie" KTM 690 SM, og en bruksbil ford focus.


#17 Roaster HD

Roaster HD

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 23 Innlegg:
  • Registrert: 05-oktober 16
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Gilera smt 50 2014
Garage Garasje

Skrevet 21 juni 2017 - 19:13

Oppdysing er individuelt, men normalt med noen hakk opp, begynn på ca 105 og gå nedover noen hakk til den går normalt, er nok normalt å ende litt høyere enn hva du har nå.
Kan være du blir nødt til å endre nåleinstillingen til litt mer bensin (klipset på nåla et hakk eller to ned).
9er plugg holder til t6 asso, hvis du fortsatt kjører med oljepumpe ville jeg derimot tatt litt ekstra olje i bensinen.
Drevinga må du bestemme, du vil nok ikke få noe særlig mer toppfart av en ny sylinder (med lik dreving som du har nå), men mye mer krefter enn du har nå. Derfor kan du dreve litt tyngre (14-53 eller 14-50 feks) så vil du bedre kunne utnytte kreftene.
Veiva kan jeg ikke svare deg på, noen har uflaks andre har flaks. T6 asso er ikke av verstingene og veiva bør holde en god stund, men "hvor langt er et tau?", jeg kan ikke garantere at veiva di vil holde ut mer krefter.
Tips til sylinderbytte: ta deg god tid, stapp papir ned i veivhuset så du ikke kan miste noe ned der. Kjøp et nytt nålelager til stempelet og bytt det sammen med sylinderbytte. Klipsene som holder stempelet fast er pain å få på plass, jeg bruker et tynt flatt skrujern for å dytte dem forsiktig inn etter å ha plassert dem så godt jeg kan inn i sporet. Stempelringene må presses sammen med hendene for å kunne tre sylinderen over stempelet.
Skru til med moment i kryss (skru topplokket til forsiktig inntil med alle mutterne og deretter skru i et kryss gradvis sammen til oppgitt moment).

ok takk for infoen!! :D



#18 Roaster HD

Roaster HD

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 23 Innlegg:
  • Registrert: 05-oktober 16
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Gilera smt 50 2014
Garage Garasje

Skrevet 30 juni 2017 - 18:27

Oppdysing er individuelt, men normalt med noen hakk opp, begynn på ca 105 og gå nedover noen hakk til den går normalt, er nok normalt å ende litt høyere enn hva du har nå.
Kan være du blir nødt til å endre nåleinstillingen til litt mer bensin (klipset på nåla et hakk eller to ned).
9er plugg holder til t6 asso, hvis du fortsatt kjører med oljepumpe ville jeg derimot tatt litt ekstra olje i bensinen.
Drevinga må du bestemme, du vil nok ikke få noe særlig mer toppfart av en ny sylinder (med lik dreving som du har nå), men mye mer krefter enn du har nå. Derfor kan du dreve litt tyngre (14-53 eller 14-50 feks) så vil du bedre kunne utnytte kreftene.
Veiva kan jeg ikke svare deg på, noen har uflaks andre har flaks. T6 asso er ikke av verstingene og veiva bør holde en god stund, men "hvor langt er et tau?", jeg kan ikke garantere at veiva di vil holde ut mer krefter.
Tips til sylinderbytte: ta deg god tid, stapp papir ned i veivhuset så du ikke kan miste noe ned der. Kjøp et nytt nålelager til stempelet og bytt det sammen med sylinderbytte. Klipsene som holder stempelet fast er pain å få på plass, jeg bruker et tynt flatt skrujern for å dytte dem forsiktig inn etter å ha plassert dem så godt jeg kan inn i sporet. Stempelringene må presses sammen med hendene for å kunne tre sylinderen over stempelet.
Skru til med moment i kryss (skru topplokket til forsiktig inntil med alle mutterne og deretter skru i et kryss gradvis sammen til oppgitt moment).



Tok sylinderen på idag og lurer på hvorfor jeg ikke har fått mer toppfart? Drar bedre i bakker men toppfarta er der ikke? Endra også til 14-48 dreving og powerfilter og 102 dyse. Setter pris på svar henhy!

#19 henhy

henhy

    MP-Fritids

  • Bruker
  • PipPipPipPip
  • 3 238 Innlegg:
  • Registrert: 12-november 14
  • Kjønn:Gutt
  • Yrke:Plastmekaniker
  • Kjøretøy:Kawasaki ninja zx6r 2006, Hyper Derbi 2004,

Skrevet 30 juni 2017 - 20:55

14-48 kan være litt tungt, effektanlegget kan være for lite (det er litt lite på 70cc), det kan være litt mer å hente på bedre innstilling av forgasser (hvis den ikke er 100%).
Vil tippe det er effektanlegget det står mest på, kan også være drevinga er litt i tyngste laget.

Prosjekt: http://www.mopedport...ys-hyper-derbi/ Braaaaaaap!

Eieren av Hyper Xtreme 90cc derbi, "Katie" KTM 690 SM, og en bruksbil ford focus.


#20 Roaster HD

Roaster HD

    MP-Bruker

  • Bruker
  • Pip
  • 23 Innlegg:
  • Registrert: 05-oktober 16
  • Kjønn:Gutt
  • Kjøretøy:Gilera smt 50 2014
Garage Garasje

Skrevet 30 juni 2017 - 22:16

14-48 kan være litt tungt, effektanlegget kan være for lite (det er litt lite på 70cc), det kan være litt mer å hente på bedre innstilling av forgasser (hvis den ikke er 100%).
Vil tippe det er effektanlegget det står mest på, kan også være drevinga er litt i tyngste laget.


Mja tviler litt på at 14-48 er litt tungt for den drar veldi bra i bakkene nå. Trur at NÅR den er ferdig innkjørt så kan jeg kanskje dra på gira litt mer og å oppnå høyere toppfart. Men hva mener du med å stille in forgasseren? Mener du rett dyse da eller? Men ellers når jeg tenker meg litt om så var dette et dumt spørsmål og jeg burde ikke ha spurt før den va ferdig innkjørt.
  • R4v3n liker dette



Gammelt emne!

Guest, dette emnet er over 365 dager gammelt, du kan derfor ikke poste flere innlegg her. Opprett heller et nytt emne!




1 bruker(e) leser dette emnet

0 brukere, 1 gjester, 0 anonyme brukere